středa 1. února 2012

Improvizace přináší růže

O tom, že v Hollywoodu se akční scény točí jinak než v Hong Kongu už jste asi slyšeli dost. Brzy si budete moci přečíst delší článek (na Moviezone.cz) o tom, že už tomu dávno tak není. Oba břehy si v posledních patnácti letech podaly ruce tak pevně, že uprostřed L.A. můžete natočit lepší kung-fu než v New Territories. V osmdesátkách a na začátku devadesátek ale rozhodně platilo, že těžko najdete odlišnější přístup k bitce, než v americkém a asijském Hollywoodu. Američani vzali dva herce a "člověka, co se umí prát", aby vymysleli jak za dvacet vteřin jeden z druhého vytřese duši. Inspirací byly westerny, wrestling a takřka povinné tasení motýlka nebo vystřelovací kudly, což byly zbraně místním choreografům nepoměrně bližší.

V Hollywoodu se akční scéna brala div ne za nejpříjemnost, která se zvládne za jedno odpoledne (výjimky samozřejmě existují, tak hned neházejte kamenem). V Hong Kongu bylo za nepříjemnost považováno všechno krom bitek, ostatně řada scénářů té doby stavěla děj až na základě toho, kdo v souboji inkasoval méně modřin. Do akčních scén šlo nejvíc peněz, plánování a také času. Nebylo výjimkou, že se finální akční scéna točila několik týdnů, za účasti desítek kaskadérů a trpělivé improvizace. Žádné strnulé následování předkreslených scén, ale masivní brainstormingy, spousta sparringu a tahání sirek o to, kdo skočí z pátého patra obličejem na beton.

Pro pamětníky přikládám raritní záznam "výroby" finální akční scény Dragons Forever. Kdo neviděl finální produkt, ten si bude jako u každého Making of připadat divně, skoro až podveden, protože tihle borci přece jen tak čechrají vzduch a pohybují se vyloženě nemotorně. Nechci to tu zaYouTubovat, s trochou snahy si ukázku z filmu najdete sami. A uvidíte, jak se z hrubého materiálu stává filmová magie.



Gary Daniels mimochodem nedávno v jednom rozhovorů odhalil, že v případě duálních produkcí jako Expendables, kdy na akčních scénách pracují americké a asijské týmy pohromadě (choreografii Jeta Li a Jasona Stathama samozřejmě koordinoval tým Coreyho Yuena), dochází k velmi zajímavým brainstormingům a střetům americké a asijské školy. Aneb každý má jiný názor na to čím koho a kdy praštit. Zrovna Expendables, kde má každá z hvězd trochu jiný styl, představuje opravdový choreografický oříšek. Možná bych se o tom časem mohl rozepsat.

Žádné komentáře:

Okomentovat