pondělí 23. ledna 2012

The Raid: Roztomilý hybrid

V posledních letech (resp. v posledních letech před pár lety) jsme si zvykli mlsat thajskou akci plnou všehoschopných kaskadérů, zpomalovaček, širokých záběrů a replayů. Flow akčních scén Tonyho Jaa nebo Dana Chuponga (oba teď budou hrát v Tom Yum Goong 2) ovlivnil nejen thajskou akční kinematografii, ale i pár okolních pokustonů. Vliv širokáčů je ostatně vidět i ve Flashpointu, kde si tehdy Donnie Yen na Thajce vyšlápnul. Ale to jsou předvčerejší zprávy. Teď je na řadě další národní obroda a přichází z Indonésie. Když tam pod taktovkou Garetha Evanse v roce 2009 vznikl "místní Ong-Bak" jménem Merantau, nebyl jsem z toho zrovna na větvi. Krásné, i když trochu ztuhlé akční scény, zabalené v těžkopádné dějové omáčce a partě snažících se skoroherců. Místní torpédoborec kapesních rozměrů Iko Uwais a Gareth Evans ale spojili síly i na dalším projektu. The Raid už loni na mnoha festivalech způsobil poprask. A teď se pomalu ale jistě blíží našim břehům.



Bude ještě pár měsíců trvat, než některý z českých distributorů posbírá odvahu a sáhne po tomhle fláku, ale z různých ukázek kolujících po internetu už víme, že trpělivost přináší růže. Zápletka je jednoduchá - S.W.A.T. tým je uvězněn v paneláku, kterému vládne místní zločinecký boss. K přežití je potřeba vymlátit všechny levely... ehm... tedy patra, což je dostatečná zápletka k tomu pořádně se porvat. Rozdíl oproti thajským filmům není jen v neustálé přítomnosti bicích, sečných a bodných zbraní, ale také ve způsobu nasnímání. Akce v The Raid působí díky častějším střihům, těsnějšímu prostředí a samotné nátuře Silatu o dost klaustrofobičtěji a naléhavěji. Kaskadéři se tu nerozmazávají ve zpomalovačkách o stěny, ale "umírají" velmi bolestivým způsobem. Schválně linkuji scénu, která ještě na většině serverů nebyla. Iko se v ní snaží likvidovat protivníky humánně, ale v závěru mu prostě dojde trpělivost. Základním rozdílem oproti Ong-Baku jsou emoce. O Tonyho jste se pravděpodobně nikdy nebáli, tady je ovšem množství momentů tzv. "o vlásek" a s hlavním hrdinou soucítíte, aniž by pronesl jediné slovo. To je v kinematografii, která prostě nemůže spoléhat na kvalitní herecké výkony, jednoznačné plus. Už se nemůžu dočkat celého filmu.

Žádné komentáře:

Okomentovat